Import kosten, pas goed op met Zaful en Aliexpress

Eigen merk in een oogwenk? Een heel bedrijf opbouwen met Smartphone/Tablets? Blijkbaar is dat vandaag mogelijk. Dropshipping en FBA programma’s maken het mogelijk. Producten worden alleen ingevoerd, productie, verzending en retouren worden door een of meer partners behandeld. Kopen – Verkopen – Winst! Klinkt geweldig, nietwaar? De eerste stappen, dankzij de groeiende talenkennis van het Chinees, zijn mogelijk via bijvoorbeeld…: Aliexpress (of een ander handelsplatform) snel gemaakt. Maar de import uit China (Azië) heeft zijn valkuilen en er zijn goede redenen waarom Aliexpress niet de beste keuze is voor starters en leken. Ook het kledingbedrijf Zaful uit China verdient aandacht als het gaat om impost kosten.

Zaful of Aliexpress zal meestal vrij vriendelijk zijn in het proces van contact leggen en bestellen en zal in ieder geval oppervlakkig proberen om een vriendschappelijke relatie op te bouwen. De volgende stappen zijn echter vaak al vrij complex. Sommige importnoviteiten gaan voorbij aan veel wettelijke voorschriften en eisen. Bijvoorbeeld: Wat je überhaupt mag importeren – in welke hoeveelheid – waar je rekening mee moet houden en hoe de eerste steen van het ondernemerschap in Nederland in voorbereiding moet worden gelegd, daar denken velen vaak niet over na.

Nog een paar voorbeelden van onderwerpen die van belang kunnen zijn in ons voorbeeld “Import kosten/Branding”:

  • Verpakkingsverordening

  • Verordening inzake gevaarlijke goederen

  • Eisen inzake etikettering en markering

  • Productveiligheid/aansprakelijkheid

  • Import kosten en -processen

  • Fiscale voorwaarden en bijzondere kenmerken

  • Merken-, beeld- en modelrechten

Import kosten: Informatieverplichtingen e.d.

Belangrijke opmerking: Het scenario dat nu hier wordt beschreven is een voorbeeld en fictief en is overdreven – het wordt cumulatief en in het verhaal “wij vormen” beschreven wat er mis kan gaan als men een zwart schaap ontmoet en dit niet herkent, of te weinig ervaring heeft in de inkoop om valkuilen en mogelijke bijzonderheden in de internationale sourcing en handel te kennen. Het is vooral gericht op nieuwkomers in de importbusiness of op diegenen die onbekend zijn met het onderwerp en langzaam het onderwerp import en het zoeken van fabrikanten in China willen benaderen.

“Hallo lieverd, hoe gaat het vandaag met je? Ik ben XY van YZ Company” of zoiets, het nieuws komt dagelijks na het eerste contact. Ook al wijken de prijzen sterk af van de advertenties op het online platform, toch beslissen we over het gewenste product. Tot nu toe is alles geweldig, de agent is erg leuk en het lijkt geen probleem om zaken met hem te doen. “Hoeveel wil je er?” 20 stuks om te beginnen? “Oh, sorry dat we een MOQ (minimum bestelhoeveelheid) hebben, maar als je er 100 neemt, kan ik een betere prijs geven”. Bestellen we nu 100 producten, ook al hebben we ze nog nooit eerder gezien en de kwaliteit ervan is nog nooit eerder zo goed geweest, we willen tenslotte eindelijk beginnen met de verkoop (of de baas wil nieuwe producten hebben tot xx).

“Welk ontwerp/kleur vind je leuk?” Zoveel keuze, we kunnen uit een kaart met 20-50 kleuren en ontwerpen kiezen. Natuurlijk kiezen we de twee populairste ontwerpen (zeg 3 en 12). “Oh, sorry, maar één ontwerp per MOQ’. Goed, ontwerp nr. 12 is dan helaas op. “Maar we hebben hier de beste kwaliteit, alle anderen kopiëren van ons” Een gelukkige bijkomstigheid, we zijn waarschijnlijk bij de grootste experts terechtgekomen en niets staat ons succes nog in de weg, de producten zullen weggaan als warme broodjes.

“Verzending met DHL?” Je hart klopt sneller, DHL belooft veilig en snel transport wereldwijd. Ons 100 x 20g product zou niet te veel moeten kosten. “Verzendkosten zullen 286 dollar bedragen” Hoe voor 2 kg ? “Het spijt me internationale verzending, is gebaseerd op gewicht en volume, maar met transporteur xyz kun je 20 dollar besparen” Nee, het is veilig, dan is het beter om je lokale service provider te gebruiken.

“Je bestelling is over een week klaar, stuur je een trackingnummer” De spanning en verwachting neemt toe en de inspanningen en het nieuws stoppen plotseling. Het wordt erg stil en langzaam verspreidt zich een misselijk gevoel.

Na een week vragen we om een kort antwoord. “Hallo lieverd, jouw tracking is xxxxxxxxxxxxxxxxx.”

De online tracking staat nu een paar dagen stil. We vragen het nogmaals. “Onze chauffeur is op weg naar Hong Kong, we hebben nog een week moeten wachten vanwege een storm/vakantie in YYYY.

Eindelijk gaat de tracking verder, locatie “HUB Rotterdam” – Aha nu de douane. We ontvangen een e-mail met de vraag om informatie zoals facturen, kwitanties en douanenummers. In de meeste gevallen zullen de facturen niet passen op de betalingsbewijzen (prijzen afwijkend/verzending niet zichtbaar etc.) Als we dit alles hebben gedaan, zijn er 1-2 dagen voorbij gegaan, als we hier een afspraak moesten maken met een bestelling, zouden we de factuur niet kunnen versturen. Kortom voordat je bij Aliexpres een bestelling doet is het belangrijk om goed te kijken naar import kosten en de andere genoemde voorwaarden.