Ozo leuke kleding
Image default
Zakelijk

CRM voor kledingwinkels

Staat u klaar voor de toekomst van e-commerce met uw winkel? Met CRM-software wel! Wij lichten hoe een kledingwinkel futureproof kan worden met een CRM-systeem.

Momenteel verkeert de retailsector in een staat van beroering. Om aan de voortdurende veranderde klantverwachtingen te kunnen voldoen, is hedendaags een softwareoplossing nodig bedrijven ondersteuning biedt op het gebied van klantrelatiebeheer. Daarom willen we hieronder CRM-software vor kledingwinkels nader bekijken. Sommige functionaliteiten zijn breed in te zetten in de retail. Wat is nu de betekenis van CRM voor kledingwinkels?

Kledingwinkels: CRM voor hen

Retail voor mode is een sector met een hoge omzet. Volgens Statista gaven consumenten in de drie jaar vóór de pandemie ongeveer 75 miljard euro uit aan schoenen en kleding. Tijdens de coronapandemie daalde de verkoop echter enorm. Daarnaast worden deze verkoopverliezen ook toegeschreven aan de strenge beperkingen voor retailers in de nasleep van verregaande lockdowns.

Handel in transitie

Beperkingen zoals lockdowns, die in sommige gevallen catastrofale financiële verliezen voor retailers betekenden, gaven de online retail een extra boost. Hoewel e-commerce al jaren groeiende is, werd deze ontwikkeling echter versneld door de coronapandemie.

Dit vormde een ongekende uitdaging voor talloze fysieke retailers. Tal van bedrijven zagen zich genoodzaakt om binnen zeer korte tijd webshops op te richten om aan de nieuwe voorwaarden te voldoen en klanten te blijven bedienen.

B2B versus B2C

De ontwikkeling van fysieke retail naar e-commerce was tijdens de pandemie vooral merkbaar in de B2C-business. Maar ook in B2B is deze ontwikkeling al een aantal jaren zichtbaar. Kenmerkend voor de B2C-business is dat het klantenbestand doorgaans beduidend groter is in tegenstelling tot de B2B-business.

(B2C betekent business to consumer. B2B betekent business to business)

De klant in de gaten houden

Aan de ene kant betekent dit dat er een lagere waarde moet worden toegekend aan de individuele klant, omdat dit een kleiner aandeel heeft in de totale omzet van het bedrijf. Anderzijds betekent dit echter ook dat hoe meer klanten er zijn, het steeds moeilijker wordt om de individuele klanten en hun behoeften te kennen.

Dit is waar CRM-systemen in het spel komen. Dergelijke systemen helpen bedrijven om alle klanten in de gaten te houden en hun eigen doelgroep te segmenteren. Dit zorgt op zijn beurt voor een meer gepersonaliseerde klantbenadering en betere kansen op succes.

E-commerce

Online handelen (e-commerce) omvat alle aankoopprocessen of verkoopprocessen via internet. In de afgelopen jaren is e-commerce een onmisbaar onderdeel geworden van de wereldwijde detailhandel. Met toenemende internettoegang en groeiende acceptatie neemt ook het aantal digitale kopers (consumenten of bedrijven) elk jaar toe.

Marktplaats versus uw eigen online winkel

De meest populaire online webshop wereldwijd qua bezoekersaantallen is Amazon. Door op de markt te verschijnen, profiteren Amazon-retailers van toegang tot talloze klanten wereldwijd. Tegelijkertijd worden retailers echter ook gedwongen een deel van hun omzet af te staan aan het online concern. Als alternatief kunt u uw eigen online winkel opzetten.